Klubdrift

Her finder I diverse materialer og værktøjer til at støtte foreningens drift. Har I behov for hjælp til specifikke sager eller længere udviklingsforløb, er I velkomne til at kontakte en af vores foreningskonsulenter.

Medlemsadministration

Holdsport er en online platform designet til at effektivisere medlemsadministration, kommunikationen, koordineringen og administrationen af opgaver og aktiviteter i sportsklubber og på hold. Klublederne kan hurtigt oprette aktiviteter i kalenderen, som medlemmerne derefter kan til- eller afmelde sig via appen. På den måde får lederne altid et klart overblik over, hvor mange der deltager i den kommende træning, kamp eller andet. 

Som medlem af Rugby Danmark kan i få en gratis proabonnement  hos Holdsport, så i hurtigt og nemt kan komme i gang med at få digitaliseret jeres medlemsadministration. Ønsker i at komme i gang med en gratis proabonnement gennem Rugby Danmark eller vil i vide mere, så kontakt Zak Staudinger på zak@holdsport.dk eller på telefon 5376 0222.


Digital rekruttering 

Motivu er en digital platform, der gør det nemt for klubber at tiltrække nye medlemmer og håndtere tilmeldinger til prøvetræninger. Klubben kan oprette træninger, som gør det muligt for interesserede at finde og tilmelde sig aktiviteter, der passer til deres behov, område og tidspunkt.

Med Motivu modtager trænerne automatisk besked om deltagelse, og brugerne får påmindelser om tid og sted. Platformen gør det også nemt for deltagerne at afmelde sig, hvilket holder trænerne opdaterede.

Motivu hjælper klubber med at strømline medlemsadministration og forbedre kommunikationen, hvilket øger chancen for, at nye deltagere bliver faste medlemmer.

Som medlem af Rugby Danmark kan i få en gratis standardpakke, som giver jer adgang til platformen og til 50 prøvetræninger årligt. Ønsker i at komme i gang med en gratis standardpakke gennem Rugby Danmark kontakt Le@rugby.dk.

Skat og moms

Moms

DGI og DIF har i fællesskab udgivet en ny elektronisk vejledning om moms for idrætsforeninger. Den opdaterede vejledning samler indholdet fra de to tidligere momshæfter – ét om momsfritagelsesreglen, som de fleste foreninger anvender, og ét om reglerne for de foreninger, der har valgt momsregistrering. 

SKAT 

Det er essentielt, at din forening har godt overblik over skattereglerne, når de laver udbetalinger til eksempelvis lønnede eller frivillige trænere og ledere. Du finder hjælp vejledningen: Skattemæssige forhold for idrætsforeninger. Foruden at kende reglerne for skattefri godtgørelser er det afgørende at have korrekt dokumentation på plads ved sådanne udbetalinger. Brug gerne skemaet Skattefri godtgørelser mv., som kan downloades og anvendes direkte, og som besvarer de fleste spørgsmål.

Find mere relevant info her 

Børneattester

Klubber og foreninger må ikke ansætte personer med en belastet børneattest uden tilladelse fra Udelukkelsesnævnet. Udelukkelsesnævnet, der er støttet af DIF, DGI og Firmaidrætten, består af bestyrelsesmedlemmer fra de tre organisationer.  

En vigtig del af forebyggelsen mod seksuelle krænkelser er at indhente børneattester, som er lovpligtigt, når nye trænere, instruktører eller ledere får direkte og vedvarende kontakt med børn under 15 år. Attesten viser eventuelle straffelovsovertrædelser som incest, børnepornografi eller blufærdighedskrænkelse overfor børn under 15 år. Bestyrelsesmedlemmer og andre uden direkte kontakt med børn er ikke omfattet af kravene.


Hvordan indhentes børneattester?

Børneattester kan nemt indhentes digitalt via politiets hjemmeside, hvor man også finder svar på de hyppigste spørgsmål. Se vores guide til at hente en børneattest her.

Heldigvis er det sjældent, at foreninger støder på ansøgere med en belastet børneattest. Men hvad gør man, hvis det sker? - klik her 

Behandling af persondata

Også idrætsforeninger skal overholde reglerne for håndtering af persondata i henhold til GDPR.

DIF og DGI har i fællesskab udarbejdet en vejledning for idrætsforeninger om, hvordan persondataforordningen skal håndteres. Den første udgave blev offentliggjort i begyndelsen af 2018. Den nyeste, 3. udgave af vejledningen inkluderer blandt andet opdateringer om brugen af Facebook, videoovervågning og billeder, hvor Datatilsynet har justeret sine anbefalinger.


Vejledning til idrætsforeninger om behandling af personoplysninger.

Bilagene, der er omtalt i vejledningen kan hentes her:

  1. Privatlivspolitik for idrætsforeninger
  2. Skabelon til brug for opfyldelse af fortegnelsespligten
  3. Eksempel på databehandleraftale

Datatilsynet har på deres hjemmeside oprettet et "GDPR-univers for små foreninger", hvor I kan finde vejledning om, hvordan GDPR-reglerne gælder for rugbyklubber, frivillige eller personer, der er tilknyttet en forening på anden vis.

Medlemsregistrering DIF

December er tid for medlemsregistrering i de danske rugbyklubber. Men hvad definerer egentlig et medlem?

For at blive registreret som medlem skal personen:

  • Have været medlem i mindst 3 måneder inden for samme kalenderår.
  • Have demokratiske rettigheder i foreningen (disse kan begrænses efter alder, men personen skal stadig tælles som medlem).
  • Have adgang til og deltage i foreningens aktiviteter.
  • Arbejdspladser med firmaidrætsaktiviteter, hvor der ikke er dannet en egentlig forening, er udøverne at regne for medlemmer alligevel.


Punkt 1, 2 og 3 eller punkt 4 skal være opfyldt, for at medlemmet tæller som aktivt medlem. Personer, som alene betaler for engangsydelser eller gebyrer, anses ikke for aktive medlemmer.
Hent vejledning

Ud over de traditionelle rugbyspillere skal klubben også inkludere medlemmer som tumlerugby, T1,  touch, rugbyfitness deltagere, forældre der er meldt ind, æresmedlemmer, bestyrelsesmedlemmer og trænere med frikontingent.

Registrer jeres medlemmer
her

Fandt du ikke, hvad du søgte?

Hvis du ikke fandt det, du ledte efter, er du meget velkommen til at kontakte os. Vi står klar til at hjælpe dig med at finde de oplysninger, du har brug for!